آیا «ایکس باکس وان ایکس» (Xbox One X) پلی بین کنسول و PC است؟

2+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده‌اند
  • avatar

آیا «ایکس باکس وان ایکس» (Xbox One X) می‌تواند بسیار بیشتر از چیزی که اکنون به نظر می‌رسد (یک کنسول) باشد؟ آیا در تریلر رونمایی از این کنسول رازی وجود داشته که ما ندیده‌ایم؟ برای فهمیدن جواب این سؤالات با اول دیالوگ همراه باشید.

بسیاری از ما تیزرها و ویدیو رونمایی از کنسول «ایکس باکس وان ایکس» را به‌خوبی به یاد داریم. ویدیوی زیبا که تصاویری جذاب از نمای داخلی، تراشه کنسول ملقب به «اسکورپیو انجین» (Scorpio Engine) و در نهایت ظاهر کلی آن را به تصویر می‌کشید. اما شاید نکته‌ای در این رونمایی وجود داشته باشد که ما به آن بی‌توجه بوده باشیم. من در این مقاله کوتاه دوست دارم تا به بررسی یک نکته مهم و احتمالاً از نظر دورمانده و اثرات احتمالی آن بپردازم.

 xbox-one-x-controller

 

سبز و آبی

پیش از اینکه به خودتان زحمت دوباره دیدن ویدیوی رونمایی را بدهید یا جملات بیشتری از من را بخوانید، خودم به نکته‌ای که مد نظرم بود اشاره کردم: «سبز و آبی». دو رنگ که هر یک در شرکت «مایکروسافت» (Microsoft) معنایی خاص دارند. سبز رنگ و نماد «ایکس باکس» (Xbox) و آبی رنگ و نماد «ویندوز» (Windows) است. خب، شاید بگویید که این موضوع چیز خاصی نیست چون الان دیگر همه می‌دانند که هر کنسول ایکس باکس خودش از سیستم عامل «ویندوز 10» (Windows 10) استفاده می‌کند. قطعاً این ذهنیت درست است اما شاید مایکروسافت برنامه‌های دیگری هم برای این کنسول قدتمند ۶ ترافلاپسی ۵۰۰ دلاری داشته باشد. چه برنامه‌ای؟ خب این یک حدس است و بهتر است هیچ چیز را قطعی فرض نکنید. من ابتدا به تشریح فرضیه خودم می‌پردازم و سپس در خصوص دلایلی که برای آن متصور هستم صحبت خواهم کرد.

 

«ایکس باکس وان ایکس»، موجودیتی دوگانه

Xbox One X با بهره‌گیری از قابلیت‌هایی چون ۶ ترافلاپس قدرت پردازش گرافیکی، ۸ پردازنده‌ی محاسباتی ارتقاء یافته و سریعتر، ۱۲ گیگ رم که ۹ گیگ آن مختص بازی‌ها است، سرعت حافظه‌ی بیش از ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی کامل از رزلوشن 4K در تمام بخش‌های کنسول، پشتیبانی از استاندارد صوتی «دالبی اتموس» (Dolby Atmos) برای ارائه صدایی واقع پذیر در واقعیت مجازی و بازی‌های عادی و همچنین پشتیبانی از «HDMI 2.1» ،«FreeSync 2» و احتمالاً «نرخ بروزرسانی متغییر تصاویر» (VRR-که تجربه بازی‌های با فریم متغییر را افزایش خواهد داد) بدون شک یک کنسول گران قیمت و قدرتمندترین کنسول ساخته شده دنیا تا به امروز است.

اما شاید Xbox One X یک کنسول خشک و خالی هم نباشد! تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید؟ اگر قرار باشد که از نقطه نظر یک PC گیمر به مشخصات این کنسول نگاه کنیم یک کامپیوتر میان رده یا شاید High End ارزان قیمت با مزیت‌های مختص به خود را مشاهده کنیم. مزیت‌هایی چون امکان خرید و فروش بازی‌ها به صورت فیزیکی، تجربه‌ای راحت و بدون دغدغه برای نصب درایور و سایر مشکلات، امکان تجربه بازی‌هایی که شاید تا مدت‌ها روی ویندوز عرضه نشوند، پشتیبانی کامل از «واقعیت مجازی» و دیگر مزیت‌هایی که شاید نتوانید با قیمت ۵۰۰ دلار تجربه کنید. اگر از این زاویه به این کنسول نگاه کنیم (یک PC میان رده با امکاناتی کامل و قیمتی مناسب و بهره‌وری بالا) شاید بتواند نظر بسیاری از علاقمندان به پی‌سی گیمینگ را به خود جلب کند.

اما سؤالی که قطعاً الان برای شما پیش آمده این است که «خب، چرا باید یک پی سی گیمر در مورد Xbox One X چنین فکری کند؟ اصلاً چه وجه تشابهی بین این کنسول و پی سی وجود دارد؟» به همین دلیل هم من در ادامه سعی می‌کنم به این پرسش‌ها جواب دهم.

 

 

بازی بین پلتفرمی یا Cross-Play

مایکروسافت سال گذشته از این قابلیت رونمایی کرد و امروز تعداد بازیسازانی که دوست دارند از چنین قابلیتی در بازی‌های خود استفاده کنند در حال افزایش است. همه ما می‌دانیم که بازی بین کنسولی این روزها به موضوعی داغی در بین رسانه‌ها و گیمرها تبدیل شده است. البته بیشتر به دلیل عدم همکاری «سونی» (Sony) برای ایجاد امکان بازی متقابل بین کنسولی. اما چیزی که افراد زیادی به آن توجه ندارند این است که مایکروسافت و سونی تنها بازیگران این صحنه نیستند. «نینتندو» (Nintendo) و «استیم» (Steam) هم می‌توانند در این بین تأثیرگذار ظاهر شوند.

نینتندو سالیانی دراز در جذب بازی‌های مولتی‌پلتفرم و ارائه تجربه آنلاینی همسان با «ایکس باکس لایو» (Xbox Live) و «پلی استیشن نتورک» (Playstation Network) با مشکل مواجه بود و حتی امروز هم جدیدترین کنسول این شرکت «نینتندو سوییچ» (Nintendo Switch) در جذب بازی‌های بزرگ مولتی‌پلتفرم دچار مشکل است. بخشی از این مشکلات به سرورهای خالی بازی‌های مولتی‌پلتفرم AAA روی پلتفرم نینتندو بر می‌گردد و بخش دیگر آن به عدم توانایی این پلتفرم در اجرای بخشی از بازی‌های AAA است. خب با چنین شرایطی وجود قابلیت بازی بین کنسولی با ویندوز، ایکس باکس، پلتفرم‌های موبایل و Switch می‌تواند برای نینتندو بسیار مفید باشد.

استیم یک سرویس پرطرفدار و بزرگ است که انبوهی از گیمرها روی پی‌سی را به خود جذب کرده. استیم دقیقاً در نقطه مقابل «استور ویندوز» (Windows Store) مایکروسافت قرار دارد. به نظر نمی‌رسد که مایکروسافت بدون جلب رضایت «والو» (Valve) برای فعال ساختن بازی متقابل بتواند به ویندوز استور رونق دهد، درست است؟ خیر، این پاسخ اشتباه است. مایکروسافت در یک سال گذشته امکان انجام بازی متقابل بین ویندوز و کنسول را برای بازی‌هایی چون «کیلر اینستینکت» (Killer Instinct)، «فورزا هورایزون 3» (Forza Horizon 3) و «گیرز آف وار 4» (Gears of War 4) تست کرده است. اما در این بین آنها نتوانستند این قابلیت را برای «هیلو وارز 2» (Halo Wars 2) و برخی بازی‌های دیگر به کار بگیرند. اگر مایکروسافت بتواند موانع موجود (عدم پشتیبانی کنسول از موس و کیبورد) در این راه را رفع کند احتمالاً خواهد توانست به دلیل شلوغ بودن سرورهای ایکس باکس لایو روی کنسول، برخی از پی‌سی گیمرها را نیز برای خرید و استفاده از ویندوز استور ترغیب کند.

 

Windows Mixed Reality

 

واقعیت مجازی، ویندوز و استیم

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که مایکروسافت حاظر شود از SteamVR روی «استور ویندوز» و برای «واقعیت ترکیبی ویندوز» (Windwos Mixed Reality) استفاده کند و شاید بیشتر از آن شاید هیچکس تصورش را هم نمی‌کرد که «والو» حاضر شود با مایکروسافت برای انجام این کار همکاری کند. قطعاً این همکاری به نفع تمام گیمرها و جامعه «واقعیت مجازی» (VR) روی پی‌سی است اما آیا این امکان وجود دارد که این تازه آغاز همکاری این دو شرکت باشد؟ آیا می‌توانیم انتظار دیدن Cross-Play بین استیم، ویندوز 10 و مهمتر از آن ایکس باکس را داشته باشیم؟

جواب دادن به این سؤالات چندان راحت نیست اما با توجه به اینکه استور «ویندوز 10» از «واقعیت ترکیبی ویندوز» و «SteamVR» به طور همزمان پشتیبانی می‌کند و در نظر گرفتن این واقعیت که Xbox One X نیز دیر یا زود از واقعیت مجازی پشتیبانی خواهد کرد چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد اگر مایکروسافت بازی‌ها و تجربه‌های واقعیت مجازی ایجاد شده برای ویندوز 10 را برای ایکس باکس نیز استفاده کند. این یعنی ایجاد یک پل بین ایکس باکس، ویندوز 10 و استیم. اگر چنین اتفاقی بیافتد می‌توان انتظار داشت که با همکاری مایکروسافت و والو امکان انجام بازی متقابل نیز بین ایکس باکس و استیم محقق شود.

 

پشتیبانی «ایکس باکس» از موس و کیبورد

پشتیبانی «ایکس باکس» از موس و کیبورد یکی از ویژگی‌هایی است که مایکروسافت مدت‌ها پیش قولش را داده بود و اکنون با توجه به صحبت‌های «مایک ایبارا» (Mike Ybarra)، مدیر ارشد بخش گیمینگ مایکروسافت، به نظر می‌رسد که لازم نیست مدت زمان زیادی را برای معرفی این قابلیت منتظر باشیم. او در صحبت‌های جدید خودش گفته بود:

پشتیبانی از کیبورد و موس قطعاً اتفاق خواهد افتاد. ما مجبوریم در خصوص چگونگی انجام آن بسیار هوشمندانه عمل کنیم. ما تصمیم‌گیری در خصوص آن را تا حد زیادی در اختیار بازیسازان قرار خواهیم داد. بسیاری از مردم به من توییت می‌زنند و می‌گویند «شما نمی‌توانید این کار را بخاطر حفظ عدالت [در بازی] انجام دهید» و ما هم این موضوع را درک می‌کنیم. ما دو پلتفرم را اداره می‌کنیم؛ پلتفرم ایکس باکس و پلتفرم «ویندوز» (Windows).

 

شما به زودی اولین بازی ما که از موس و کیبورد پشتیبانی می‌کند را خواهید دید، من نمی‌توانم این بازی را معرفی کنم، اما به زودی خواهید فهمید. بازی‌سازان بر اساس علاقه‌ی خود، تصمیم خواهند گرفت تا از کیبورد یا موس یا هردوی آنها پشتیبانی کنند.

علاوه بر این از صحبت‌های ایبارا اینطور بر می‌آید که مایکروسافت از اهمیت برآورده شدن خواست کاربران کنسول و پی‌سی به طور جداگانه آگاه است. به طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که مایکروسافت در حال برنامه ریزی و عملیاتی کردن رفع مشکل کنترلرها و متصل کردن دو پلتفرم ایکس باکس و پی سی است.

 

Age-of-Empires-4

 

اگر واقعاً برنامه‌ی مایکروسافت این باشد، فایده‌ی این کار چیست؟

تا این لحظه همه به Xbox One X به چشم یک کنسول گران قیمت نگاه می‌کردیم. اما در صورتی که Xbox One X از موس و کیبورد و بازی‌های مختص پی سی (مانند Age of Empires IV)، واقعیت ترکیبی و بازی بین پلتفرمی با ویندوز 10 و استیم پشتیبانی کند آنگاه شاید پی‌سی گیمرها نیز آن را به عنوان یک پی‌سی متفاوت (به دلیل اجرای بازی‌های فیزیکی، بلو-ری پلیر UHD و …) و ارزان قیمت به رسمیت بشناسند. به طور خلاصه مزایای «اتصال کامل بخش پی‌سی گیمینگ و ایکس‌باکس مایکروسافت» برای ایکس باکس را می‌توان اینگونه بیان کرد:

2- مطرح شدن Xbox One X به عنوان یک جایگزین مناسب و ارزان قیمت برای پی‌سی‌های میان رده (در صورت پشتیبانی بازی‌های متعدد از موس و کیبورد).

3- بهره‌مندی ایکس باکس از کاتالوگ کامل بازی‌های مایکروسافت و برخی بازی‌های انحصاری پی‌سی مانند Age of Empires IV.

4- بهره‌مندی ایکس باکس از پیشرفت‌ها و بازی‌های پلتفرم «واقعیت مجازی ویندوز».

شاید استفاده مایکروسافت از دو رنگ «سبز» و «آبی» برای رونمایی از «ایکس باکس وان ایکس» واقعاً یک تصمیم غیر مهم و کاملاً اتفاقی بوده باشد. اما به نظر من با توجه به روند اتفاقات در حال وقوع بعید به نظر می‌رسد که این انتخاب صرفاً جنبه نمایشی داشته باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

تهیه شده در اول دیالوگ

۰ پاسخ

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

سه × 1 =

با ما در ارتباط باشید

ما الان در دسترس نیستیم. اما شما می‌توانید ایمیلی برای ما ارسال کنید تا ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کنیم.

در حال فرستادن

© کپی رایت - کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه اول دیالوگ است

با مشخصات خودتان وارد شوید

یا    

مشخصات خود را فراموش کرده‌اید؟

ایجاد حساب کاربری